tirsdag 14. oktober 2008

Multimodale tekster og tilpasset opplæring

Etter å ha lest boka "Fra digital ferdighet til digital kompetanse" har jeg reflekter over hvilken fantastisk ressurs og hvilke mulighter digitale medier og IKT gir med tanke på tilpassning av undervisningen for alle elever. Jeg har spesielt tenkt på multimodale tekster, og for en motivasjon disse tekstene kan gi. Dette for alle elever, fra de svakeste skriverne, til de som er veldig flinke, på alle alderstrinn. Å jobbe med bilder, lyd, film og tekst sammen vil i seg selv være en motivasjon. Det vil også gi mulighet for differensiering med tanke på elevenes ferdighetsivå og faglig ståsted. Arbeid med slike tekster kan være til hjelp i samtlige fag, og en spenende metode for å heve den digitale kompetansen blandt alle elever med ulike forutsetninger.

2 kommentarer:

Thomas sa...

IKT og sammensatte tekster gir mange muligheter for tilpasset opplæring. Jeg liker godt at du fremhever bruk multimodalitet i alle fag. Vi er alle norsk- og IKT-lærere, uansett hva det står på timeplanen.

trfnn sa...

Det er nok motiverende å jobbe med bilder, lyd, film og tekst for elevene - men når vi setter igang slike oppdrag må vi være klar over at det tærer sterkt både på elevenes tidsressurs og lærernes tidsressurs. Det er mange fagmål som forsvinner ut i dimman når elevene jobber med film - men det er vel relativt innlysende at de fagmålene elevene skal gjennom under filmingen, de lærer de godt. For oss er det er også et problem at det kun er et fåtall datamaskiner som takler film og redigeringsprogram på en tilfredsstillende måte.

Vi har i fire fem år nå brukt film aktivt som undervisningsform i forbindelse med prosjektarbeid, og da spesielt med sex og samliv i tiende klasse. Gruppene har tatt for seg ulike tema, og slik har vi fått dekket mange læreplanmål i klassen. Det er spennende å se hvordan elevene lærer av hverandre når de holder presentasjoner og viser selvlaget film. Godt mulig at vi også får god score på bredde kunnskap også med slike prosjekter.