tirsdag 28. oktober 2008

Digitale medier som verktøy

"Teknologien skal ikke styre arbeidsmåter og metoder i klasserommet. De digitale mediene må integreres der pedagogikk og undervisning kan dra nytte av et slikt verktøy."
Dette er et sitat fra boka "Fra digital ferdighet til kompetanse".
Tror nettopp det med digital kompetanse blant lærere i grunnskole er avgjørende for at man skulle kunne ha forutsetninger til å se hvilket "multiverktøy" digitale mediene er. Man må være fortrolig med verktøyet og se nytten selv, for å kunne gi elevene muligheten til å ta det i bruk. Tror det er mange lærere som ikke helt er der i dag.
Jeg opplever at majoriteten ikke ser mulighetene og utbyttet av å bruke datamaskinen i undervisningen. Det er noe utrygt og man mister litt kontrollen i det man gir elevene datamaskiner i skolearbeidet. Dette tror jeg er en stor barriere for mange av oss, som elsker å ha kontrollen og den fulle oversikten. Men tror ikke jeg er alene om å se hvilken motivasjon og mestringsfølelse det gir elevene, i det de får jobbe med noe de er opptatt av og som de ser de får til. Vi må benytte oss av elevenes hjemmebane, som dataverden jo er, for det den er verdt i vårt arbeid med å skape gode læringsprosesser og læringsaktiviteter i alle fag.

1 kommentar:

C@thrine sa...

Jeg er enig med deg. Tror nok at en stor grunn til at digitalt verktøy ikke blir tatt i bruk er at læreren mangler en del av den digitale kompetansen som er nødvendig. Da er det lett å se hindringer. Målet må være å utnytte den digitale kompetansen som elevene allerede har tilegnet seg privat. Som det står i boka "Den femte grunnleggende ferdighet" : Elevenes ferdigheter må utnyttes i læreprosessen.
Se forøvrig mitt innlegg om "Digitale medier for ulike elever"